Vzpomínky na loňský rok a snaha vysvětlit jedné z kobylek, jak se přesně určuje pořadí, mě přivedly k tomu, že jsem to připsal do Propozic. Ale lepší bude, když tuto zásadní informaci přidám i sem. Aby bylo opravdu všem jasné, podle čeho se rozhoduje, kdo je v závodě lepší.
Takže nejdříve to, co je snad již všem jasné. O vítězi v žádném případě nerozhoduje to, kolik kdo ujel kilometrů. Ne, že by k dobrému výsledku nebylo potřeba objet pěkný kus krajiny, ale kdo umí svoji trasu pěkně zoptimalizovat a v časovém limitu posbírá více bodů za nalezené kontroly, je na tom vždycky lépe než notorický bloudil. Protože máme kontroly bodovány dle obtížnosti jejich dosažení, není ale úplně lehké si optimální trasu naplánovat. V každém případě se ale vyplatí, než někam vyjedete, pořádně si rozmyslet, kam. Mějte stále v hlavě, že hlavním cílem je vrátit se v časovém limitu, protože penalizace za pozdní příjezd velmi rychle odmazává pracně nasbírané body. Pamatujte, že celkový počet bodů, po odečtení těch penalizačních za pozdní příjezd, je to hlavní, co se počítá. Tedy, když nasbíráte například 350 bodů, ale přijedete 6 a půl minuty po limitu, máte 20 penalizačních bodů, tedy 330 bodů. Penalizace se počítá za každou započatou minutu, v prvních pěti minutách vám za každou strhneme 2 body, od započaté šesté minuty pak ztrácíte 5 bodů za každou minutu. A pozor, když přijedete více jak 60 minut po limitu, budete diskvalifikováni. S počítáním výsledků totiž není možné čekat na všechny opozdilce.
Druhým srovnávacím kriteriem je čas, jaký jste na sesbírání bodů potřebovali. Tedy, když bude mít jiná hlídka 330 bodů, ale přijede třeba minutu před limitem, má sice stejně bodů, ale v pořadí bude před Vámi, protože na získání stejného počtu bodů potřebovala méně času. Teoreticky se tak může stát, že stačí dojet pro jednu kontrolu, vrátit se do cíle a u piva počkat, že všichni ostatní neodhadnou síly a přijedou s tak velkou penalizací, že skončí za vámi. Ale to se velmi pravděpodobně nestane. Takový závod jsem zažil jednou a bylo to tím, že byl postaven příliš velký a účastníci nepochopili správně pravidla podle čeho se počítá umístění.
Co se ale může při větším počtu startujících stát, je to, že dva nebo více týmů budou mít stejný počet bodů a také stráví stejný čas na trati. Na tento případ myslíme a zvýhodníme ty týmy, co se přihlásily dříve. O pořadí v takovém případě rozhoduje pořadí přihlášení do závodu. Takže o důvod navíc zaregistrovat se co nejdříve.
Důležité doplnění pravidel, aneb jak se určuje pořadí?